onsdag 26 augusti 2009

haren ligger i frysen. lika bra så. det blev en massa kött på den. jag är rätt nöjd. kul att den kom till nån nytta. jag knäckte nacken på den. körde bara på bakbenen så den låg och flåsade i vägkanten. det var inte alls så svårt som jag var rädd för. det var lite skumt att den var varm. fiskar är kalla alltid. då glömmer man att dom lever när man har ihjäl dom. är det platta fiskar huger jag huvudet av dom. är jag ute och fiskar slår jag dom i huvet med knytnäven. det går snabbast. kanske inte så shysst men det är inte romantik att döda.
det blir eventuellt en harrmiddag nån gång nästa vecka. vin, gele och självaste haren. gärna i nån slags gryta. nån sa nåt om ragu. vad nu det kan va. låter indiskt.

jalex är hemma. det är sjukt soft. nu ligger han bakom mig och snarkar. det låter härligt. undrar om jag kommer kunna sova igår. antagligen. jag är trött. vi firade igår. jag la mitt kort i baren. det har jag aldrig gjort innan. rätt smidigt, rätt dyrt. saker börjar komma in i sitt mönster igen. jag jobbar för mycket, sover för lite och äter dåligt. med andra ord trivs man.

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vi åt hare jämt och ständigt,när jag växte upp. Dom hängde i bakbenen på altanen .., stelfrusna.
När mamma sedan tillagade den, lät hon den ligga i mjölk först .., för att dra ut blodet.
Sen stektes den i gryta .., ( styckad ..) med enbär och sånt .., såsen blev HIMMELSK .., men det har jag väl skrivit om redan.
Jag körde på en hare nån gång på 80-talet .., över benen .., och hade inte exet varit med .. vet jag inte hur jag skulle ha gjort? Sen bestämde jag mig för att alltid ha en yxa i bagageluckan.
Lycka till med Jösse!

Callas sa...

Hur går det med haren?

Callas sa...

Honey, nu får du ta och uppdatera!